Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar. | ||||||||||||
Financieel belang | Op basis van urenbesteding basistakenpakket (= 1.115 uur) € 91.096 per jaar. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op Drank- en Horecawetgeving heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag. | ||||||||||||
Jaarverslag 2020 |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Speerpunten voor Omgevingsdienst IJmond aankomend jaar zijn het inwerking treden van de Omgevingswet en daaraan gekoppeld ook de decentralisatie van de bodemtaken van de Provincie Noord-Holland. Ook het Klimaatakkoord staat nadrukkelijk op de agenda. De omgevingsdienst ondersteunt gemeenten bij het opstellen van het uitvoeren van de energietransitie. Dit vertaalt zich in werkzaamheden die bijdragen aan het opstellen van de transitievisies warmte en de wijkuitvoeringsplannen. Maar ook de verdere verduurzaming van het bedrijfsleven vraagt inzet. De wettelijk verplichte energiebesparingsmaatregelen kregen al de aandacht, maar aankomende jaren verkent de omgevingsdienst ook op welke wijze en samen met ondernemers, een bijdrage kan worden geleverd in het versnellen van de verduurzaming bij bedrijven. Daarbij is ook aandacht voor de transitie van een lineaire naar een circulaire economie en de kansen die dit biedt voor gemeenten en ondernemers. Ten behoeve van deze ontwikkelingen, maar ook om accuraat in te kunnen spelen op onvoorziene ontwikkelingen, die een effect hebben op de uitvoering, zoals afgelopen jaren te zien was bij onderwerpen als PFAS, stikstof en de maatregelen rondom COVID-19, is de continue ontwikkeling van de medewerkers van de omgevingsdienst een doorlopend speerpunt. Het doel is om zo flexibel en vakinhoudelijk goed voorbereid te blijven op ontwikkelingen en steeds weer te beschikken over kennis en kunde om gemeenten van dienst te zijn. |