Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden
Programmaverantwoording 2020
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad. | ||||||||||||
Financieel belang | De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2020 was het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 32%. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld. | ||||||||||||
Jaarverslag 2020 | GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar. | ||||||||||||
Resultaat aandeel Bloemendaal |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
*cijfers exclusief proces- en deurwaarderskosten, deze worden rechtstreeks in rekening gebracht. Bloemendaalse aandeel bedraagt € 66.963,18. | ||||||||||||
Ontwikkelingen | Informatiebeleidsplan Fiscaal beleid Uittreding gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude Overige ontwikkelingen |
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering (GRIT) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal en Heemstede. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn; | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft. | ||||||||||||
Financieel belang | Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld | ||||||||||||
Jaarverslag 2020 |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | * inclusief kostprijsverhogende btw Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%. In 2020 lag de focus op de outsourcing van het technisch beheer van de werkplekken, servers en de ICT infrastructuur naar een externe partij. De transitie hiervoor is in de zomer van 2019 gestart en is in oktober 2020 binnen budget afgerond. Het totale ICT beheer is daarmee overgedragen. De GRIT organisatie, voorheen belast met het ICT beheer, is begonnen met de transformatie naar een regie organisatie dat zich onder andere richt op het ICT contract- en servicemanagement van de organisatie. Door de transformatie ontstaat er een sturende interface tussen de organisatie, de outsourcingspartij en leveranciers. Vanwege Corona heeft de gemeente zich sneller dan gepland getransformeerd naar een organisatie waar medewerkers overal, altijd en nagenoeg volledig digitaal moeten kunnen werken. Door de introductie van een digitale vergadertool is de gemeente snel en eenvoudig overgegaan tot het digitaal vergaderen en online samenwerken. De vergadertool is inmiddels ook ingezet voor commissie- en raadsvergaderingen. Tevens zijn faciliteiten voorbereid en aangeboden om thuis te kunnen werken met een laptop, groot scherm en waar nodig een tweede scherm. Voor telefonie is samen met de leverancier een nieuw systeem uitgerold zodat de receptie en klantcontactcentrum (KCC) medewerkers vanuit huis het werk konden voortzetten. In 2021 wordt beoogd om ook informatisering onderdeel te maken van deze samenwerkingsregeling. |
BNG Bank N.V. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. In de jaarrekening wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||
Financieel belang | 21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen). | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. | ||||||||||||
Jaarverslag 2020 |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Gedurende 2020 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG Bank. In de AvA van de BNG Bank van 16 april 2020 is de jaarrekening van BNG Bank over 2019 vastgesteld. De AvA heeft tevens het dividendvoorstel, goedgekeurd. BNG Bank heeft voorgesteld om conform het kapitalisatie- en dividendbeleid € 71 miljoen uit te keren aan aandeelhouders. Dit is 50% van de nettowinst na aftrek van dividend aan de verschaffers van hybride kapitaal. Zoals op 1 april 2020 aangegeven hebben RvC en RvB, na een aanbeveling van de ECB aan alle banken, moeten besluiten om uitbetaling door BNG Bank van het dividend over 2019 als gevolg van de corona-crisis uit te stellen. De BNG Bank heeft vervolgens besloten gebruik te maken van de ruimte die de ECB biedt en een bedrag van € 24 miljoen aan dividend over 2019 uit te keren. Dit betekent een uitkering van € 0,43 per aandeel voor een totaalbedrag van € 9.055,80. Over 2020 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van € 221 miljoen (2019: € 163 miljoen). Voor het jaar 2020 zal BNG Bank de aandeelhouders een voorstel tot winstverdeling doen dat in lijn is met het dividendbeleid van de bank. Dit voorstel zal worden geagendeerd en aan de aandeelhouders voor besluitvorming worden voorgelegd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 22 april 2021. In het voorstel zal worden toegelicht dat uitkering evenals die over 2019 niet zal plaatsvinden vóór 30 september 2021 en onderworpen is aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB. BNG Bank verwacht in 2021 voor € 11,5 miljard aan nieuwe langlopende leningen te verstrekken aan haar publieke klanten. Klanten ondervinden ook dit jaar de gevolgen van de COVID-19-pandemie. BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten waar nodig te ondersteunen. Het financieringsbeleid van BNG Bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijden en volumes tegen zo laag mogelijke kosten. De volatiliteit op de financiële markten zal dit jaar naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2021 niet verantwoord. |
Eneco Energie N.V. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||
Financieel belang | 16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen). | ||||||||||||
Risico's | Er zijn aanmerkelijke risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt. | ||||||||||||
Jaarverslag 2020 |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | De winst- en verliesrekening 2019 van Eneco sloot met een aan aandeelhouders toe te rekenen resultaat na belastingen van € 79 miljoen. Hiervan wordt € 68 miljoen beschikbaar gesteld voor dividenduitkering, de resterende € 11 miljoen wordt toegevoegd aan het eigen vermogen. Dit betekent over 2019 een uitkering van € 13,68 per aandeel gelijk aan de dividenduitkering over 2018 en voor Bloemendaal een bedrag van € 225.583. Op 30 januari 2020 heeft uw raad definitief ingestemd met de verkoop van de aandelen Eneco aan het consortium van Mitsubishi Corporation en Chubu Electric Power Co. Op 26 februari 2020 is de verkoop onherroepelijk geworden en is deze op 25 maart 2020 bij de notaris gepasseerd. Eind maart 2020 is de verkoopopbrengst ontvangen en bedraagt na aftrek van de boekwaarde en alle kosten die direct toe te rekenen zijn aan de verkoop € 13.501.850,31. Bij de vaststelling van de zomernota 2020 is dit bedrag toegevoegd aan de reserve afbouw schulden. De ontvangen middelen hebben een positieve uitwerking op de solvabiliteitsratio en de schuldquote. Nu de aandelen zijn verkocht worden er geen dividendinkomsten meer ontvangen. Deze structurele inkomstenderving is bij de vaststelling van de begroting 2019 met een verhoging van de OZB opgevangen. |
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland) | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stichting Rijk. | ||||||||||||
Financieel belang | Bloemendaal draagt ongeveer 6,5% van de lasten. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag. | ||||||||||||
Jaarverslag 2020 |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Naast de gevolgen van de Corona crisis is RIJK zichzelf verder aan het ontwikkelen. Sinds 2019 heeft RIJK een nieuwe opzet van de begroting. Deze is erop gericht dat de middelen die aan RIJK worden toegekend in verhouding staan tot de resultaten daarvan in de gemeenten (outputgericht). Daarnaast heeft RIJK in het jaarverslag 2019 aangegeven dat er kritisch gekeken moet worden naar de inrichting van de financiële functie. Naast het instellen van de AuditCommissie die voor de deelnemende gemeenten meer betrokkenheid brengt ten aanzien van financiën, moet structureel gekeken worden naar de plaats van het beleggen van de financiële functie. RIJK als organisatie beweegt zich in een dynamisch veld en zal zich in de dienstverlening daar flexibel op aanpassen. Het is duidelijk dat dit steeds meer af beweegt van de financiële dienstverlening die gemeenten kunnen bieden. RIJK zal daarom de huidige inbedding heroverwegen. Vanaf 2021 is het aantal dagen dat de gemeente Bloemendaal bij st. Rijk afneemt verminderd van 5 naar 4 dagen per week. |
Stedin Groep N.V. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||
Financieel belang | 16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen) | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag | ||||||||||||
Jaarverslag 2020 |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Drukke, stedelijke gebieden met complexe infrastructuur, waar de afhankelijkheid van energie groot is en energie altijd beschikbaar moet zijn. Om te wonen, werken en leven. Vandaag en morgen. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland. De energietransitie maar ook de economische groei zijn er de oorzaak van dat de komende jaren de investeringen van Stedin zullen toenemen. Hiervoor is het project Lange Termijn Financiering opgestart waarover de Aandeelhouderscommissie in gesprek is met de gemeenten. De uitkomsten kunnen gevolgen hebben voor de kapitaalinbreng en de daaraan gelieerde dividenduitkeringen. |