- Verbonden partijen Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2020 was het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 32%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2020
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar.
Resultaat aandeel Bloemendaal
Werkelijke en geraamde uitgaven aandeel Bloemendaal (5422291+6422271)*
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
-603.644
-645.646
-640.435
5.211
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (5422291+6422220)*
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
-2.018.145
-2.074.881
-2.036.825
38.056
*cijfers exclusief proces- en deurwaarderskosten, deze worden rechtstreeks in rekening gebracht. Bloemendaalse aandeel bedraagt € 66.963,18.
Ontwikkelingen
Informatiebeleidsplan
In 2020 is een vervolg gegeven aan de gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, vervanging van (verplichte) software en de behoefte aan doorontwikkeling van processen. Zo is gewerkt aan de BAG WOZ gebruikersoppervlakte, de LV BAG en de WOZ berichtenverkeer.Fiscaal beleid
In 2020 hebben weer bilaterale gesprekken met alle drie deelnemende gemeenten plaats gevonden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.
Gedurende het jaar zijn afspraken gemaakt over de gevolgen van Corona voor de uitvoering van de werkzaamheden.Uittreding gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
Vanwege de fusie met de gemeente Haarlemmermeer is per 1 januari 2019 de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude uit de Gemeenschappelijke Regeling getreden. De ontvangen afkoopsom wordt 5 jaar lang (met een jaarlijkse vermindering) doorberekend in de jaarrekeningcijfers.Overige ontwikkelingen
De stijging van het aantal bezwaren, hoorzittingen en vergoeding proceskosten zet door in overeenstemming met landelijke ontwikkelingen. - Verbonden partijen Gemeenschapelijke Regeling Informatie Technologie (GRIT)
Gemeenschapelijke Regeling Informatie Technologie (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering (GRIT)
Doelstelling
Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven; 60041100 bijdrage GRIT
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
*Verschil Rek./Begr. 2020
-997.686
-1.013.286
-1.008.983
4.303
Ontwikkelingen
* inclusief kostprijsverhogende btw
Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%.
In 2020 lag de focus op de outsourcing van het technisch beheer van de werkplekken, servers en de ICT infrastructuur naar een externe partij. De transitie hiervoor is in de zomer van 2019 gestart en is in oktober 2020 binnen budget afgerond. Het totale ICT beheer is daarmee overgedragen. De GRIT organisatie, voorheen belast met het ICT beheer, is begonnen met de transformatie naar een regie organisatie dat zich onder andere richt op het ICT contract- en servicemanagement van de organisatie. Door de transformatie ontstaat er een sturende interface tussen de organisatie, de outsourcingspartij en leveranciers.
Vanwege Corona heeft de gemeente zich sneller dan gepland getransformeerd naar een organisatie waar medewerkers overal, altijd en nagenoeg volledig digitaal moeten kunnen werken. Door de introductie van een digitale vergadertool is de gemeente snel en eenvoudig overgegaan tot het digitaal vergaderen en online samenwerken. De vergadertool is inmiddels ook ingezet voor commissie- en raadsvergaderingen. Tevens zijn faciliteiten voorbereid en aangeboden om thuis te kunnen werken met een laptop, groot scherm en waar nodig een tweede scherm. Voor telefonie is samen met de leverancier een nieuw systeem uitgerold zodat de receptie en klantcontactcentrum (KCC) medewerkers vanuit huis het werk konden voortzetten. In 2021 wordt beoogd om ook informatisering onderdeel te maken van deze samenwerkingsregeling.
- Verbonden partijen BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. In de jaarrekening wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
4.887 miljoen
5.097 miljoen
144.802 miljoen
155.262 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2019
2020
2019
2020
163 miljoen
221 miljoen
1,27
1,27
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke opbrengst dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
56.651
56.651
26.746
-29.905
Ontwikkelingen
Gedurende 2020 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG Bank.
In de AvA van de BNG Bank van 16 april 2020 is de jaarrekening van BNG Bank over 2019 vastgesteld. De AvA heeft tevens het dividendvoorstel, goedgekeurd. BNG Bank heeft voorgesteld om conform het kapitalisatie- en dividendbeleid € 71 miljoen uit te keren aan aandeelhouders. Dit is 50% van de nettowinst na aftrek van dividend aan de verschaffers van hybride kapitaal. Zoals op 1 april 2020 aangegeven hebben RvC en RvB, na een aanbeveling van de ECB aan alle banken, moeten besluiten om uitbetaling door BNG Bank van het dividend over 2019 als gevolg van de corona-crisis uit te stellen.
De BNG Bank heeft vervolgens besloten gebruik te maken van de ruimte die de ECB biedt en een bedrag van € 24 miljoen aan dividend over 2019 uit te keren. Dit betekent een uitkering van € 0,43 per aandeel voor een totaalbedrag van € 9.055,80.
Het inmiddels uitgekeerde bedrag is slechts een deel van het door aandeelhouders op 16 april 2020 goedgekeurde dividend over 2019. Het resterende bedrag (€ 47 miljoen) blijft gereserveerd voor uitkering. De uitkering van dit restant (€ 0,84 per aandeel voor een totaalbedrag van € 17.690,40) zal op basis van de ECB-aanbeveling niet vóór 30 september 2021 plaatsvinden en is onderworpen aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB.Over 2020 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van € 221 miljoen (2019: € 163 miljoen). Voor het jaar 2020 zal BNG Bank de aandeelhouders een voorstel tot winstverdeling doen dat in lijn is met het dividendbeleid van de bank. Dit voorstel zal worden geagendeerd en aan de aandeelhouders voor besluitvorming worden voorgelegd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 22 april 2021. In het voorstel zal worden toegelicht dat uitkering evenals die over 2019 niet zal plaatsvinden vóór 30 september 2021 en onderworpen is aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB.
BNG Bank verwacht in 2021 voor € 11,5 miljard aan nieuwe langlopende leningen te verstrekken aan haar publieke klanten. Klanten ondervinden ook dit jaar de gevolgen van de COVID-19-pandemie. BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten waar nodig te ondersteunen. Het financieringsbeleid van BNG Bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijden en volumes tegen zo laag mogelijke kosten. De volatiliteit op de financiële markten zal dit jaar naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2021 niet verantwoord.
- Verbonden partijen Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Eneco Energie N.V.
Doelstelling
Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen).
Risico's
Er zijn aanmerkelijke risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
2.932 miljoen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2019
2020
2019
2020
79 miljoen
n.v.t.
13,68
n.v.t.
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
225.584
225.584
225.583
-1
Ontwikkelingen
De winst- en verliesrekening 2019 van Eneco sloot met een aan aandeelhouders toe te rekenen resultaat na belastingen van € 79 miljoen. Hiervan wordt € 68 miljoen beschikbaar gesteld voor dividenduitkering, de resterende € 11 miljoen wordt toegevoegd aan het eigen vermogen. Dit betekent over 2019 een uitkering van € 13,68 per aandeel gelijk aan de dividenduitkering over 2018 en voor Bloemendaal een bedrag van € 225.583.
Op 30 januari 2020 heeft uw raad definitief ingestemd met de verkoop van de aandelen Eneco aan het consortium van Mitsubishi Corporation en Chubu Electric Power Co. Op 26 februari 2020 is de verkoop onherroepelijk geworden en is deze op 25 maart 2020 bij de notaris gepasseerd. Eind maart 2020 is de verkoopopbrengst ontvangen en bedraagt na aftrek van de boekwaarde en alle kosten die direct toe te rekenen zijn aan de verkoop € 13.501.850,31. Bij de vaststelling van de zomernota 2020 is dit bedrag toegevoegd aan de reserve afbouw schulden. De ontvangen middelen hebben een positieve uitwerking op de solvabiliteitsratio en de schuldquote. Nu de aandelen zijn verkocht worden er geen dividendinkomsten meer ontvangen. Deze structurele inkomstenderving is bij de vaststelling van de begroting 2019 met een verhoging van de OZB opgevangen.
- Verbonden partijen Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stichting Rijk.
Financieel belang
Bloemendaal draagt ongeveer 6,5% van de lasten. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
716.171
nnb
552.620
nnb
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
401.693
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (60040410.443200)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
-183.904
-183.904
-174.381
9.523
Ontwikkelingen
Naast de gevolgen van de Corona crisis is RIJK zichzelf verder aan het ontwikkelen. Sinds 2019 heeft RIJK een nieuwe opzet van de begroting. Deze is erop gericht dat de middelen die aan RIJK worden toegekend in verhouding staan tot de resultaten daarvan in de gemeenten (outputgericht). Daarnaast heeft RIJK in het jaarverslag 2019 aangegeven dat er kritisch gekeken moet worden naar de inrichting van de financiële functie. Naast het instellen van de AuditCommissie die voor de deelnemende gemeenten meer betrokkenheid brengt ten aanzien van financiën, moet structureel gekeken worden naar de plaats van het beleggen van de financiële functie. RIJK als organisatie beweegt zich in een dynamisch veld en zal zich in de dienstverlening daar flexibel op aanpassen. Het is duidelijk dat dit steeds meer af beweegt van de financiële dienstverlening die gemeenten kunnen bieden. RIJK zal daarom de huidige inbedding heroverwegen. Vanaf 2021 is het aantal dagen dat de gemeente Bloemendaal bij st. Rijk afneemt verminderd van 5 naar 4 dagen per week.
- Verbonden partijen Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
2.949 miljoen
2.891 miljoen
4.340 miljoen
4.681 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2019
2020
2019
2020
325 miljoen
42 miljoen
9,18
10,46
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
122.180
122.180
169.168
46.988
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Drukke, stedelijke gebieden met complexe infrastructuur, waar de afhankelijkheid van energie groot is en energie altijd beschikbaar moet zijn. Om te wonen, werken en leven. Vandaag en morgen. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland.
De energietransitie maar ook de economische groei zijn er de oorzaak van dat de komende jaren de investeringen van Stedin zullen toenemen. Hiervoor is het project Lange Termijn Financiering opgestart waarover de Aandeelhouderscommissie in gesprek is met de gemeenten. De uitkomsten kunnen gevolgen hebben voor de kapitaalinbreng en de daaraan gelieerde dividenduitkeringen.
Over het jaar 2020 wordt een lager dividend verwacht dan over het jaar 2019. De komende jaren is behoedzaamheid geboden.