Wat is gerealiseerd?
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
De kwaliteit van het bestuur optimaliseren | |
Opgaven worden integraal, projectmatig en waar mogelijk met externe stakeholders aangepakt. | Met regelmaat worden trainingen verzorgd gericht op projectmatig werken, vaker wordt gewerkt met bestuursopdrachten. Aan de opgaven die corona met zich meebracht is afdeling overstijgend gewerkt. De organisatie manifesteert zich wendbaar en flexibel in deze periode. Ook is een “voorwas” overleg gestart waarin vraagstukken en opgaven die buiten de gestandaardiseerde dienstverlening vallen in een vroeg stadium geanalyseerd en belegd worden. Complexe projecten met een brede organisatorische en/of bestuurlijke impact hebben een ambtelijke opdrachtgever vanuit het MT. |
Eenmaal per jaar wordt de aanpak van opgaven geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. | Met enige regelmaat wordt de voortgang van het collegeprogramma gemonitord. Binnen de werkwijze van een projectorganisatie worden projecten en opgaven geëvalueerd. |
Transparante besluitvorming gemeenteraad | |
De gemeenteraad wordt beter (vooraf aan de besluitvorming) betrokken bij belangrijke opgaven/projecten. | Middels de Kadernota is de raad in de gelegenheid gesteld om kaders te stellen t.a.v. de begroting. In de Beeldvormende Avonden werd de raad via themasessies betrokken bij diverse onderwerpen en ontwikkelingen. |
De gemeenteraad wordt voldoende geïnformeerd en gefaciliteerd om informatie te verkrijgen. Zo nodig worden systemen en werkwijzen aangepakt. | Wekelijks is alle voor de raad bestemde |
Efficiënte, effectieve bedrijfsvoering | |
Medewerkers in staat stellen mee te gaan in de voorgestane organisatieontwikkeling. | Voor 2020 stond een Medewerkers Tevredenheids Onderzoek (MTO) gepland. Door corona is het uitgesteld en inmiddels alsnog in januari 2021 online afgenomen. Waarbij we ons bewust zijn dat de uitkomsten vanzelfsprekend (deels) corona-gerelateerd zijn en daarmee minder goed vergelijkbaar met het laatste MTO uit 2016. |
Integraal werken. |
|
Wervingskracht op peil houden. |
|
Personele regelingen. |
|
Optimale dienstverlening aan bestuur, inwoners en ondernemers staat centraal | |
Informatieniveau en de werking digitale informatiesystemen voor eerstelijns dienstverlening continu blijven verbeteren en innoveren (digitale dienstverlening). | In 2020 zijn de digitale klantfunctionaliteiten binnen iBurgerzaken verder uitgerold. Hierdoor is de burger in staat om zo’n 80% van alle burgerzakenproducten zelf thuis online te regelen. Om de authenticiteit van persoons- en reisdocumenten beter te controleren is speciale scan software (Oiribi) aangeschaft. Tevens is in 2020 gestart met de implementatie van nieuwe vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) software die digitale ondersteuning biedt aan alle vier serviceformules die nodig zijn voor een optimale dienstverlening in het kader van de Omgevingswet. |
Verder ontwikkelen van een professionele klantbenadering en communicatie bij face to face klantcontacten (mensgerichte dienstverlening). | De zes uitgangspunten van Hostmanship blijven hiervoor het leidende principe (dienen, het geheel zien, verantwoordelijkheid, consideratie, dialoog en kennis). Alle medewerkers in de front office zijn hierin periodiek meegenomen d.m.v. workshops) |
Onderzoek 'Waar staat je gemeente'. | Dit onderzoek is reeds in 2019 uitgevoerd en wordt in 2021 opnieuw gedaan (om de twee jaar) |
Efficiënte en kwalitatief goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers bij de uitvoering van alle vergunning processen. | Alle vergunningsprocessen zijn in 2020 opnieuw tegen het licht gehouden en verbeterd. Tevens is besloten gespecialiseerde software voor Vergunning, Toezicht en Handhaving (VTH) aan te schaffen en het gebruik van de applicatie Mozard/Hoegle los te laten |
Dienstverlening voor Wabo vergunningen overeenkomstig uitgangspunten Omgevingswet. | In 2020 is gestart met de implementatie van nieuwe VTH software die digitale ondersteuning biedt aan alle vier serviceformules die nodig zijn voor een optimale dienstverlening in het kader van de Omgevingswet. |
Digitalisering van producten en diensten op basis van innovatief informatiebeleid | |
Doorontwikkelen dienstverlening en integraal (samen)werken. |
|
Beheer architectuur en informatiebeveiliging. |
|
Datagedreven sturen. | Programma opzetten op de kennis en vaardigheden voor data gedreven sturing en het inzichtelijk maken van de behoefte op dit vlak is geagendeerd voor het jaar 2021 |
IV-organisatie. |
|
Regionale samenwerking gericht op kwaliteit, continuïteit en efficiency. Regie vanuit eigen organisatie | |
Implementatie nota 'grip op samenwerking'. | Periodieke afstemming toepassing nota 'grip op samenwerking'. |
Sturen op materieel duurzaam evenwicht tussen structurele baten en lasten en een beheersbare schuld | |
Investeringsniveau jaarlijks herijken. | Dit is onderdeel van het proces kadernota en begroting. |
Bepalen ombuigingen om de begroting sluitend te maken. | Bij behandeling van de kadernota en begroting 2021 zijn ombuigingsvoorstellen opgesteld en deels doorgevoerd. |
Voorzieningenniveau in evenwicht brengen met beschikbare middelen | |
Voeren kerntakendiscussie. | Er is in 2020 een nota kerntakendiscussie opgesteld die a.g.v. de corona crisis niet door de raad in behandeling is genomen. Enkele voorstellen uit de nota zijn aangenomen om de begroting 2021 sluitend te maken. |