- Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden middels het vrijdagbericht ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
4,054 miljoen
8,900 miljoen
42,445 miljoen
56,312 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2019
2020
1.062.000
5.270.000
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (61010110.443300/ 61020110.443300/ 66010250.443300/ 67010110.443300)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
-2.074.425
-2.120.000
-2.023.104
96.896
Ontwikkelingen
De GGD heeft een druk jaar achter de rug en dat zet zich komend jaar nog voort i.v.m. de Covid-19 pandemie. De brandweer heeft hierbij veel ondersteuning verleend. De GGD gaat over zaken als jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, gezondheidsonderzoek en gezondheids-voorlichting.
In de regio Kennemerland werkt de acute zorg (ziekenhuizen, huisartsen, GGD, Ambulancedienst) samen met niet-acute zorg, zoals verpleeg- en verzorgingshuizen, thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg. Gevolg van deze manier van werken, is dat er beter samengewerkt kan worden. Dat is afgelopen jaar van grote meerwaarde geweest. - Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk)
Doelstelling
Inwoners uit de gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving (Wet sociale werkvoorziening) de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde regeling voor de sociale werkvoorziening.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (gemeenschappelijke regeling) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog twee externe adviseurs.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen van Paswerk wordt voor een zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarrekening wordt aan de raad ter kennisgeving voorgelegd.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4% in deze gemeenschappelijke regeling op basis van de toegekende integratie-budgetten Participatiewet (WSW-deel).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
7.062.507
7.062.507
4.122.658
3.784.059
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
0
-311.424
368.874
0
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (66040110.438206)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
0
0
0
0
Ontwikkelingen
Met de komst van de Participatiewet is de toegang tot de Wsw afgesloten. Het werknemersbestand Wsw neemt geleidelijk af. In 2015 is daarom een strategisch meerjarenplan opgesteld. In 2017 is de rapportage ‘toekomst sociale werkvoorziening’ vastgesteld, met een visie op de huisvesting. Ook in 2018 en 2019 is een (beperkte) reorganisatie van de ambtelijke organisatie doorgevoerd. Momenteel wordt de mogelijkheid van een zogenaamd ‘Participatiebedrijf’ onderzocht.
- Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2020 was het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 32%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2020
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar.
Resultaat aandeel Bloemendaal
Werkelijke en geraamde uitgaven aandeel Bloemendaal (5422291+6422271)*
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
-603.644
-645.646
-640.435
5.211
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (5422291+6422220)*
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
-2.018.145
-2.074.881
-2.036.825
38.056
*cijfers exclusief proces- en deurwaarderskosten, deze worden rechtstreeks in rekening gebracht. Bloemendaalse aandeel bedraagt € 66.963,18.
Ontwikkelingen
Informatiebeleidsplan
In 2020 is een vervolg gegeven aan de gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, vervanging van (verplichte) software en de behoefte aan doorontwikkeling van processen. Zo is gewerkt aan de BAG WOZ gebruikersoppervlakte, de LV BAG en de WOZ berichtenverkeer.Fiscaal beleid
In 2020 hebben weer bilaterale gesprekken met alle drie deelnemende gemeenten plaats gevonden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.
Gedurende het jaar zijn afspraken gemaakt over de gevolgen van Corona voor de uitvoering van de werkzaamheden.Uittreding gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
Vanwege de fusie met de gemeente Haarlemmermeer is per 1 januari 2019 de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude uit de Gemeenschappelijke Regeling getreden. De ontvangen afkoopsom wordt 5 jaar lang (met een jaarlijkse vermindering) doorberekend in de jaarrekeningcijfers.Overige ontwikkelingen
De stijging van het aantal bezwaren, hoorzittingen en vergoeding proceskosten zet door in overeenstemming met landelijke ontwikkelingen. - Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor burgers die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 45%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: hoog
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Lasten
BatenWerkelijke en geraamde uitgaven en inkomsten
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
-5.728.000
-9.251.020
-9.075.866
175.154
2.653.000
5.976.000
6.526.910
550.910
Ontwikkelingen
In 2020 is het aantal bijstandsontvangers in de gemeente Bloemendaal ten opzichte van eind 2019 gestegen. Gemiddeld hadden 231 inwoners per maand een uitkering voor levensonderhoud. In 2019 waren dat gemiddeld 210 inwoners per maand.
Vanuit de Tijdelijke ondersteuningsregeling voor zelfstandig ondernemers (TOZO) is financiële bijstand verleend aan ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis. In Bloemendaal zijn in 2020 482 ondernemers/zelfstandigen ondersteund met een TOZO uitkering levensonderhoud. Daarnaast is aan 40 ondernemers één of meerdere leningen verstrekt.
- Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten (VSV) 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
291.622
316.487
nihil
nihil
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
Nihil
Nihil
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (64030130.443300)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
-101.233
-101.233
-104.782
-3.549
Ontwikkelingen
Blijvende beleidsspeerpunten zijn:
- Schoolverzuim terugdringen: het Leerplein probeert snel te handelen bij ieder geval van verzuim zonder geldige reden, direct op de betreffende jongere af te gaan;
- Aanpak thuiszitters: het streven is dat iedere thuiszitter bekend is bij scholen, samenwerkingsverband en Leerplicht. Voor iedere jongere wordt geprobeerd een individueel (maatwerk) traject te creëren. In 2021 wordt tussen de regiogemeentes en alle partners een thuiszitterspact afgesloten en getekend;
- Bestrijding voortijdig schoolverlaten: het ministerie van OCW en de scholen hebben in 2017 een nieuw convenant 'aanval op de uitval 2017-21' afgesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over een samenhangende aanpak voor de doelgroep risicojongeren in het onderwijs. In de regio zijn aanvullende VSV maatregelen afgesproken.In de uitvoering staat de behoefte en mogelijkheden van de jongere centraal. Er is sprake van afstemming en samenwerking tussen alle betrokken partners: primair- en voortgezet onderwijs, samenwerkingsverbanden, Middelbaar Beroepsonderwijs, jeugdhulp, arbeidsbemiddeling, dagbesteding en veiligheid in de regio.
Corona maakt de werkzaamheden van het Leerplein extra uitdagend. De resultaten over 2020 zijn daarom niet te vergelijken met eerdere jaren, het vooruitzicht voor 2021 is niet anders.
- Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Doelstelling
Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
Dit fonds wordt ingezet om:- eigen programma’s van de regio volledig te financieren;
- een bijdrage te verlenen aan een groot project van één of meer regiogemeenten;
- een bijdrage namens de regio Zuid-Kennemerland te leveren aan projecten van andere overheden, die ook geheel of gedeeltelijk buiten de regio kunnen liggen.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, en Zandvoort
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland.
Bestuurlijke verantwoording
Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is. Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem.
Financieel belang
De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768. Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
5.992.000
6.245.000
n.v.t.
n.v.t.
Maakt deel uit van de jaarrekening van gemeente Haarlem
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
1.090.000
222.000
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Geraamde en werkelijke bijdrage (62010210.443300)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
-161.000
-161.000
-161.000
0
Ontwikkelingen
In 2020 is een nieuwe Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland vastgesteld in Bloemendaal en Haarlem, maar (nog) niet in Heemstede en Zandvoort; in die gemeenten staat de vaststelling voor 2021 op de agenda. Eveneens in 2020 is begonnen met een nieuw Uitvoeringsprogramma (actie-agenda). Daarin worden bestaande (blijvende) maatregelen en projecten opgenomen, gecombineerd met nieuwe maatregelen en projecten tot de tijdhorizon van 2040-2050 (afhankelijk van het betreffende programma).
Inhoudelijk is regionaal gewerkt aan:- opstellen nieuwe Bereikbaarheidsvisie en uitvoeringsprogramma
- regionale fietsroutes
- regionale bewegwijzering
- bouwvergunning verleend aan ProRail voor uitbreidingsplan stalling NS Bloemendaal
- Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering (GRIT)
Doelstelling
Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven; 60041100 bijdrage GRIT
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
*Verschil Rek./Begr. 2020
-997.686
-1.013.286
-1.008.983
4.303
Ontwikkelingen
* inclusief kostprijsverhogende btw
Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%.
In 2020 lag de focus op de outsourcing van het technisch beheer van de werkplekken, servers en de ICT infrastructuur naar een externe partij. De transitie hiervoor is in de zomer van 2019 gestart en is in oktober 2020 binnen budget afgerond. Het totale ICT beheer is daarmee overgedragen. De GRIT organisatie, voorheen belast met het ICT beheer, is begonnen met de transformatie naar een regie organisatie dat zich onder andere richt op het ICT contract- en servicemanagement van de organisatie. Door de transformatie ontstaat er een sturende interface tussen de organisatie, de outsourcingspartij en leveranciers.
Vanwege Corona heeft de gemeente zich sneller dan gepland getransformeerd naar een organisatie waar medewerkers overal, altijd en nagenoeg volledig digitaal moeten kunnen werken. Door de introductie van een digitale vergadertool is de gemeente snel en eenvoudig overgegaan tot het digitaal vergaderen en online samenwerken. De vergadertool is inmiddels ook ingezet voor commissie- en raadsvergaderingen. Tevens zijn faciliteiten voorbereid en aangeboden om thuis te kunnen werken met een laptop, groot scherm en waar nodig een tweede scherm. Voor telefonie is samen met de leverancier een nieuw systeem uitgerold zodat de receptie en klantcontactcentrum (KCC) medewerkers vanuit huis het werk konden voortzetten. In 2021 wordt beoogd om ook informatisering onderdeel te maken van deze samenwerkingsregeling.
- Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven.
Deelnemende gemeenten
Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding basistakenpakket (= 1.115 uur) € 91.096 per jaar. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op Drank- en Horecawetgeving heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond.
De bijdrage 2020 aan de dienstverleningsovereenkomst bedroeg € 310.869.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
419.249
861.194
8.287.441
10.410.251
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
1
471.047
0
0
Bijdrage vs. begroting
Raming en werkelijke uitgaven (61020210+67040110.443300)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
-310.868
-310.868
-319.620
-8.752
Ontwikkelingen
Speerpunten voor Omgevingsdienst IJmond aankomend jaar zijn het inwerking treden van de Omgevingswet en daaraan gekoppeld ook de decentralisatie van de bodemtaken van de Provincie Noord-Holland. Ook het Klimaatakkoord staat nadrukkelijk op de agenda. De omgevingsdienst ondersteunt gemeenten bij het opstellen van het uitvoeren van de energietransitie. Dit vertaalt zich in werkzaamheden die bijdragen aan het opstellen van de transitievisies warmte en de wijkuitvoeringsplannen. Maar ook de verdere verduurzaming van het bedrijfsleven vraagt inzet. De wettelijk verplichte energiebesparingsmaatregelen kregen al de aandacht, maar aankomende jaren verkent de omgevingsdienst ook op welke wijze en samen met ondernemers, een bijdrage kan worden geleverd in het versnellen van de verduurzaming bij bedrijven. Daarbij is ook aandacht voor de transitie van een lineaire naar een circulaire economie en de kansen die dit biedt voor gemeenten en ondernemers. Ten behoeve van deze ontwikkelingen, maar ook om accuraat in te kunnen spelen op onvoorziene ontwikkelingen, die een effect hebben op de uitvoering, zoals afgelopen jaren te zien was bij onderwerpen als PFAS, stikstof en de maatregelen rondom COVID-19, is de continue ontwikkeling van de medewerkers van de omgevingsdienst een doorlopend speerpunt. Het doel is om zo flexibel en vakinhoudelijk goed voorbereid te blijven op ontwikkelingen en steeds weer te beschikken over kennis en kunde om gemeenten van dienst te zijn.
- BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. In de jaarrekening wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
4.887 miljoen
5.097 miljoen
144.802 miljoen
155.262 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2019
2020
2019
2020
163 miljoen
221 miljoen
1,27
1,27
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke opbrengst dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
56.651
56.651
26.746
-29.905
Ontwikkelingen
Gedurende 2020 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG Bank.
In de AvA van de BNG Bank van 16 april 2020 is de jaarrekening van BNG Bank over 2019 vastgesteld. De AvA heeft tevens het dividendvoorstel, goedgekeurd. BNG Bank heeft voorgesteld om conform het kapitalisatie- en dividendbeleid € 71 miljoen uit te keren aan aandeelhouders. Dit is 50% van de nettowinst na aftrek van dividend aan de verschaffers van hybride kapitaal. Zoals op 1 april 2020 aangegeven hebben RvC en RvB, na een aanbeveling van de ECB aan alle banken, moeten besluiten om uitbetaling door BNG Bank van het dividend over 2019 als gevolg van de corona-crisis uit te stellen.
De BNG Bank heeft vervolgens besloten gebruik te maken van de ruimte die de ECB biedt en een bedrag van € 24 miljoen aan dividend over 2019 uit te keren. Dit betekent een uitkering van € 0,43 per aandeel voor een totaalbedrag van € 9.055,80.
Het inmiddels uitgekeerde bedrag is slechts een deel van het door aandeelhouders op 16 april 2020 goedgekeurde dividend over 2019. Het resterende bedrag (€ 47 miljoen) blijft gereserveerd voor uitkering. De uitkering van dit restant (€ 0,84 per aandeel voor een totaalbedrag van € 17.690,40) zal op basis van de ECB-aanbeveling niet vóór 30 september 2021 plaatsvinden en is onderworpen aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB.Over 2020 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van € 221 miljoen (2019: € 163 miljoen). Voor het jaar 2020 zal BNG Bank de aandeelhouders een voorstel tot winstverdeling doen dat in lijn is met het dividendbeleid van de bank. Dit voorstel zal worden geagendeerd en aan de aandeelhouders voor besluitvorming worden voorgelegd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 22 april 2021. In het voorstel zal worden toegelicht dat uitkering evenals die over 2019 niet zal plaatsvinden vóór 30 september 2021 en onderworpen is aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB.
BNG Bank verwacht in 2021 voor € 11,5 miljard aan nieuwe langlopende leningen te verstrekken aan haar publieke klanten. Klanten ondervinden ook dit jaar de gevolgen van de COVID-19-pandemie. BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten waar nodig te ondersteunen. Het financieringsbeleid van BNG Bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijden en volumes tegen zo laag mogelijke kosten. De volatiliteit op de financiële markten zal dit jaar naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2021 niet verantwoord.
- Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Eneco Energie N.V.
Doelstelling
Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen).
Risico's
Er zijn aanmerkelijke risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
2.932 miljoen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2019
2020
2019
2020
79 miljoen
n.v.t.
13,68
n.v.t.
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
225.584
225.584
225.583
-1
Ontwikkelingen
De winst- en verliesrekening 2019 van Eneco sloot met een aan aandeelhouders toe te rekenen resultaat na belastingen van € 79 miljoen. Hiervan wordt € 68 miljoen beschikbaar gesteld voor dividenduitkering, de resterende € 11 miljoen wordt toegevoegd aan het eigen vermogen. Dit betekent over 2019 een uitkering van € 13,68 per aandeel gelijk aan de dividenduitkering over 2018 en voor Bloemendaal een bedrag van € 225.583.
Op 30 januari 2020 heeft uw raad definitief ingestemd met de verkoop van de aandelen Eneco aan het consortium van Mitsubishi Corporation en Chubu Electric Power Co. Op 26 februari 2020 is de verkoop onherroepelijk geworden en is deze op 25 maart 2020 bij de notaris gepasseerd. Eind maart 2020 is de verkoopopbrengst ontvangen en bedraagt na aftrek van de boekwaarde en alle kosten die direct toe te rekenen zijn aan de verkoop € 13.501.850,31. Bij de vaststelling van de zomernota 2020 is dit bedrag toegevoegd aan de reserve afbouw schulden. De ontvangen middelen hebben een positieve uitwerking op de solvabiliteitsratio en de schuldquote. Nu de aandelen zijn verkocht worden er geen dividendinkomsten meer ontvangen. Deze structurele inkomstenderving is bij de vaststelling van de begroting 2019 met een verhoging van de OZB opgevangen.
- Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
2.949 miljoen
2.891 miljoen
4.340 miljoen
4.681 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2019
2020
2019
2020
325 miljoen
42 miljoen
9,18
10,46
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
122.180
122.180
169.168
46.988
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Drukke, stedelijke gebieden met complexe infrastructuur, waar de afhankelijkheid van energie groot is en energie altijd beschikbaar moet zijn. Om te wonen, werken en leven. Vandaag en morgen. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland.
De energietransitie maar ook de economische groei zijn er de oorzaak van dat de komende jaren de investeringen van Stedin zullen toenemen. Hiervoor is het project Lange Termijn Financiering opgestart waarover de Aandeelhouderscommissie in gesprek is met de gemeenten. De uitkomsten kunnen gevolgen hebben voor de kapitaalinbreng en de daaraan gelieerde dividenduitkeringen.
Over het jaar 2020 wordt een lager dividend verwacht dan over het jaar 2019. De komende jaren is behoedzaamheid geboden. - De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijk (Noordwijkerhout).
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel.
Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.Financieel belang
4.820 aandelen à € 46,00 nominaal. (2,63% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
28,220 miljoen
29,092 miljoen
26,454 miljoen
24,743 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2018
2019
2018
2019
2,687 miljoen
2,215 miljoen
7,32
4,83
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke ontvangen dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
36.168
36.168
23.282
-12.886
Ontwikkelingen
In 2020 is het traject voor de uniformering van tarieven voor de werkvelden reiniging en gladheidsbestrijding opgestart. Hiermee wordt de samenwerkingsrelatie verder versterkt. De implementatie verbetert de stabiliteit, flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit.
Daarnaast was 2020 een druk jaar voor de afvalinzameling. Door COVID-19 was iedereen meer thuis en werd er dus meer afval via het huishoudelijk afval aangeboden. Meerlanden heeft hier extra inzet op gepleegd. Naar verwachting blijven we deze gevolgen ook in het komende jaar zien.
Samen met de aangesloten gemeenten en De Meerlanden is er een voorstel in voorbereiding om te komen tot een herschikking van de bestaande aandelen. Dit voorstel wordt rond de zomer 2021 verwacht. - Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stichting Rijk.
Financieel belang
Bloemendaal draagt ongeveer 6,5% van de lasten. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
716.171
nnb
552.620
nnb
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
401.693
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (60040410.443200)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
-183.904
-183.904
-174.381
9.523
Ontwikkelingen
Naast de gevolgen van de Corona crisis is RIJK zichzelf verder aan het ontwikkelen. Sinds 2019 heeft RIJK een nieuwe opzet van de begroting. Deze is erop gericht dat de middelen die aan RIJK worden toegekend in verhouding staan tot de resultaten daarvan in de gemeenten (outputgericht). Daarnaast heeft RIJK in het jaarverslag 2019 aangegeven dat er kritisch gekeken moet worden naar de inrichting van de financiële functie. Naast het instellen van de AuditCommissie die voor de deelnemende gemeenten meer betrokkenheid brengt ten aanzien van financiën, moet structureel gekeken worden naar de plaats van het beleggen van de financiële functie. RIJK als organisatie beweegt zich in een dynamisch veld en zal zich in de dienstverlening daar flexibel op aanpassen. Het is duidelijk dat dit steeds meer af beweegt van de financiële dienstverlening die gemeenten kunnen bieden. RIJK zal daarom de huidige inbedding heroverwegen. Vanaf 2021 is het aantal dagen dat de gemeente Bloemendaal bij st. Rijk afneemt verminderd van 5 naar 4 dagen per week.
- Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid Kennemerland (STOPOZ)
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid Kennemerland (STOPOZ)
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ)
Doelstelling
Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmermeer (als rechtsopvolger van Haarlemmerliede en Spaarnwoude) Heemstede en Zandvoort.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Sinds 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd.
Bestuurlijke verantwoording
De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is per 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken.
Financieel belang
Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen, incl. voorzieningen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1.482.212
nnb
2.739.002
nnb
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
-197.865
nnb
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
0
0
0
0
Ontwikkelingen
- Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Doelstelling
De metropoolregio omspant het daily urban system van Amsterdam, ruwweg het gebied waarbinnen het meeste dagelijkse woon-werkverkeer plaatsvindt. Binnen dit gebied zijn er op allerlei terreinen – bereikbaarheid, arbeidsmarkt, woningmarkt – onderlinge afhankelijkheden. Wat de ene gemeente doet, heeft invloed op de andere. Met de MRA-samenwerking bundelen we de overheidskracht binnen de regio en zijn we samenwerkingspartner voor partijen op gemeentegrens-overstijgende onderwerpen die raken aan de internationale concurrentiepositie en leefkwaliteit van de regio. Gezamenlijk dragen we de verantwoordelijkheid om een sterke metropoolregio te zijn.
De Metropoolregio Amsterdam is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, 32 gemeenten en de Vervoerregio Amsterdam.
Deelnemende gemeenten
Provincie Noord-Holland, Provincie Flevoland, Vervoerregio Amsterdam , Gemeenten: Almere, Lelystad, Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn, Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Beverwijk, Heemskerk, Velsen, Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland,Zaanstad, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Heemstede, Zandvoort
Bestuurlijk belang
In de regiegroep zijn alle bestuurlijke regio's vertegenwoordigd. De portefeuillehouder van de gemeente Haarlem vertegenwoordigt de regio Zuid-Kennemerland in de regiegroep.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting wordt ter consultatie voorgelegd aan de betrokken partijen. Daarna volgt vaststelling door de regiegroep. Ter voorbereiding wordt eerste een globale begroting toegezonden.
Financieel belang
De regiegroep van de MRA doet sinds 2017 jaarlijks een voorstel aan de partijen voor de financiële bijdrage op basis van een overzicht van benodigde budgetten, het jaarverslag en de verantwoording over het voorafgaande jaar. De regiegroep stelt de hoogte van de financiële bijdrage per deelnemer vast na consultatie van de deelnemers, waarna elke deelnemer dit kan verwerken als voorstel in de eigen begroting. Sinds 2020 wordt een basisbijdrage voor gemeenten gevraagd van €1,53 per inwoner per gemeente. Dit betekent voor Bloemendaal een jaarlijkse bijdrage van ca. € 36.000. De provincies Noord-Holland en Flevoland dragen als basisbijdrage evenveel bij als de grootste gemeente uit hun provincie. De bijdrage per inwoner voor 2022-2024 is geïndexeerd en aan autonome ontwikkelingen aangepast.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: klein.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
-69.629
200.000
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (63010110.443800)
Primitieve begroting 2020
Begroting na wijziging 2020
Werkelijk 2020
Verschil Rek./Begr. 2020
-33.000
-35.818
-35.818
0
Ontwikkelingen
De MRA agenda is opgesteld om uitvoering te geven aan de doelstelling van de versterkte samenwerking binnen de MRA. Deze agenda vormt dan ook de basis voor het werkplan en de begroting van de MRA. De gemeente Bloemendaal is bij een aantal projecten betrokken, waaronder afstemming programmering woningbouw, onderzoek naar wonen in de MRA, de verstedelijkingsstrategie, circulair maken regionale grondstoffenketens en de realisatie van elektrische laadpalen.
Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om grensoverschrijdende opgaven op te kunnen lossen. Het gaat dan om het behouden van het hoogwaardig woonmilieu, regionale afstemming over een goed en gevarieerd winkelaanbod, behoud en versterking van de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de landgoederen en groene gebieden, versterking van (verblijfs)recreatie en goede vergader- en congresfaciliteiten, goede en hoogwaardige (OV-)verbindingen met Amsterdam en Schiphol. In 2020 is de nieuwe MRA agenda ingegaan voor de periode 2020-2024.